Manuál - Jak spravovat Facebook skupinu

Aby vaše Nákupní skupina na Scuk.cz (dále jen „Skupina“) dobře fungovala, měla dost členů a mnoho nakupujících, doporučujeme mít vlastní Facebook skupinu (dále jen „FB skupina“) a správně se o ni starat. 

Běžící nákupy je vhodné přes FB skupinu aktivně a intenzivně propagovat. 

Budování komunity

Cílem je neustále tvořit a živit komunitu, zvyšovat počet členů ve FB skupině a především ve Skupině přímo na Scuku a lidi „roznakupovat”. S budováním FB skupiny začněte přizváním přátel ze svého okolí, požádejte o šíření, sdílení a přizvání/přidání dalších členů do skupiny. 

Základem pro úspěšné budování komunity jsou pravidelné příspěvky, které budou zajímavé, bdou bavit, lidé zůstanou součástí FB skupiny, nebudou odcházet a hlavně je nalákají k registraci do Skupiny a nakoupí. 

Kde hledat nové členy?

Propátrejte Facebook skupiny a různá veřejná nebo tematická fóra (pro maminky, o udržitelnosti, kvalitních potravinách, ekologii apod.). Zjistěte, kde se lidé z vašeho okolí sdružují online, kde diskutují a po dohodě s provozovatelem stránky nebo Facebook skupiny vložte příspěvek. Přihoďte pěknou fotku, ideálně vás s bedýnkou dobrot, nebo si vyberte ilustrační fotku tady. Grafiku si můžete připravit v Canvě, připravili jsme pro vás šablony a návod, jak je používat.

příklad příspěvku:

Milí sousedé,

založila jsem Nákupní skupinu na online komunitním farmářském tržišti @scuk.cz a chystám se pravidelně pořádat nákupy (objednávky) od lokálních farmářů a výrobců. Pokud vám chybí kvalitní zdroj lokálních potravin a výrobků, přidejte se ke mně 🍞🧀🥩🥦

Jde o jednoduchý princip nákupu, kdy nakoupíte online na.scuk.cz/xyz a svůj nákup si vyzvednete u mě na výdejním místě. Při té příležitosti se můžeme každý týden sousedsky scuknout a popovídat si nad ochutnávkami od farmářů 🙆‍♀

Navíc společně podpoříme farmáře i lokální ekonomiku pod heslem #pomalenakupy. Přidejte se do Facebook skupiny, kde vás budu pravidelně informovat o novinkách a zajímavostech ze Scuku. Budu moc vděčná za sdílení ❤ Vaše Organizátorka XYZ

Kde hledat inspiraci pro příspěvky a další zdroje

  • FB skupina Inspirace pro Scukaře - Pája a Káťa pro vás vymýšlejí příspěvky pro propagaci Scuku, nových dodavatelů i „starých známých". U konkrétního příspěvku vždy najdete informaci, pro které výdejní dny je určen.
  • FB skupina Scukaři a farmáři, spojte se! slouží ke komunikaci přímo s farmáři, pokud na ně máte nějaký dotaz, sami tam dávají různé aktuality apod.
  • Sdílená složka, kde najdete ke každému dodavateli texty a fotky.
  • Podívejte se, jak to dělají jiné skupiny - na Facebooku stačí hledat pod klíčovými slovy „nakupujeme od lokálních farmářů”, to je základ názvu každé FB skupiny.
    Pokud chcete použít příspěvek jiného Organizátora, předem se ho zeptejte!

Prohlédněte si prezentaci z workshopu na srazu v Babinách v únoru 2020 - najdete tam hromadu konkrétních tipů a doporučení.

Důležité tipy pro začátek

Jakýkoliv příspěvek, který budete ve skupině zveřejňovat či sdílet, by měl obsahovat odkaz na vaši Skupinu, který vám bude přiřazen. Vždy je ve formátu na.scuk.cz/XYZ. Používání tohoto odkazu je důležité, neboť pod ním můžeme měřit prokliky a sledovat, kdy lidé nejvíce klikají a smysluplně plánovat čas zveřejnění příspěvků. 

Proklikovost s ideálními časy pro příspěvky nemůžeme bohužel technicky sdílet, ale rádi Vám předáme info ohledně vaší FB skupiny. S žádostí se obracejte prosím na Páju: marketing@scuk.cz.

Žádosti o členství schvalujte ideálně co nejdříve. 

První příspěvek ve FB skupině musí být vždy ten, odkud se lidé dostanou na nákup. Doporučujeme tedy trvale připnout jeden univerzální příspěvek, kde budou všechny důležité a podstatné informace:

  • představení Organizátora, kontakty a jeho fotka (případně fotka výdejního místa)
  • stručné vysvětlení jak Scuk funguje
  • od kdy do kdy se nakupuje, jak často (každý týden?) kdy je výdejní den
Příklad příspěvku

Dobrý den, 

jsem XYZ a protože chci nakupovat kvalitní potraviny, připojil/a jsem se k projektu Scuk.cz jako Organizátor/ka farmářských nákupů. Založil/a jsem si na Scuku Nákupní skupinu XYZ, kde můžete spolu se mnou nakupovat online každý týden kvalitní a čerstvé potraviny přímo od menších lokálních farmářů za férové ceny přes Scuk.cz. 

Nakupte a zaplaťte online ▹▹▹ na.scuk.cz/XYZ a svůj nákup si vyzvednete ve XYZ odpoledne na adrese XYZ. Nákup probíhá každý týden od XXX do XXX. 

Podpořte s námi lokální farmáře a udělejte si radost dobrým jídlem z kvalitních surovin ❤ 

Budu se na vás těšit při výdeji, vaše Organizátorka/váš Organizátor XYZ ✌ 

Příspěvek připněte nahoru na stránku rozvinutím roletky vpravo nahoře u vybraného příspěvku a také výběrem možnosti „Označit jako oznámení“.

Jak často mám do FB skupiny dávat příspěvky?

Jeden příspěvek denně určitě stačí. Příspěvky je dobré chytře rozložit, aby lidé měli důležité informace a na nákup nezapomněli, zároveň aby nebyli přesyceni.

Mohu si příspěvky naplánovat dopředu?

Ano. Facebook umožňuje jednoduché plánování příspěvků třeba na celý týden. Postup je stejný jako při tvorbě příspěvku, jen místo zveřejnění zvolíte možnost naplánovat a vyberete datum a čas. Ideální čas pro zveřejnění příspěvků je dopoledne kolem 9. hodiny nebo večer mezi 18. a 20. hodinou. Dle statistik jsou to nejexponovanější časy, kdy lidé tráví čas u počítače a je největší pravděpodobnost, že se k nim příspěvek dostane.

Můžu příspěvky sdílet do jiných FB skupin mimo Scuk?

Určitě ano. Ale domluvte se předem se správcem dané FB stránky nebo skupiny ;-)

Když budete příspěvek sdílet, lidé se mohou rovnou podívat do vaší FB skupiny a uvidí i další sdílený obsah, funguje to lépe než vkládání

Relevantní příspěvky (třeba akční leták s informací o spuštění nákupu) sdílejte pravidelně (tak 2x měsíčně) do různých zájmových FB skupin nebo stránek: např.: místo vašeho bydliště (web obce, městské části), maminky na mateřské, bazárky, hobby skupiny, komunitní nebo mateřská centra, občanská sdružení apod. 

Příklad skladby týdenních příspěvků

  • Spuštění nového nákupu - představení novinek, do kdy se nakupuje
  • Přivítání nových členů ve FB skupině - můžete je označit, zeptat se, co je na Scuk přivedlo..

Ve Skupině vpravo uvidíte, kolik nových členů přibylo za uplynulý týden a je u nich tlačítko „Napsat příspěvek“. Po jeho rozkliknutí se vám aktivní odkazy nových členů samy přidají do návrhu příspěvku. V příspěvku je dobré nové členy přivítat a zároveň vždy představit, co je to Scuk, jak funguje, od kdy do kdy se nakupuje, v čem je tento projekt výjimečný atd. a vyzvat nové členy ke sdílení nebo přizvání svých přátel.

Příspěvek může tedy vypadat třeba takto:

Mám radost, že můžeme v naší skupině přivítat další členy a hezky se tak rozrůstáme, podívejte se:

A pod tím výpis nových členů skupiny, napište zavináč: @ a začnete psát jejich jméno.

Pokud se teprve rozkoukáváte a s nákupem váháte, mám pro vás stručné shrnutí: Přidejte se do Nákupní skupiny na.scuk.cz/XYZ, kde můžete online nakupovat kvalitní a poctivé potraviny od lokálních farmářů a malovýrobců. Vyberete, zaplatíte a dobroty si vyzvednete XYZ na adrese XYZ. 

Žádné běhání a shánění po obchodech - jednoduché, rychlé a bezstarostné nakupování, kterým navíc podporujete českou produkci a lidi, kteří svou práci dělají s láskou a respektem k přírodě a zvířatům ❤ 

Chcete podpořit naši myšlenku společných komunitních nákupů? Pak prosím sdílejte ▹▹▹ na.scuk.cz/XYZ

  • Další relevantní obsah - příspěvek odjinud, váš recept, recenze, vaše fotky z nákupu, anketa...
  • Sdílení „akčního" letáku, který vytvoříte ve správě své Skupiny
  • Představení dodavatelů
  • Poslední den nákupu - upozornění, aby si nezapomněli nakoupit

Tipy na možné příspěvky do FB skupin 

  1. „Prodejte“ sebe, své děti, domácí mazlíčky, výdejní prostor... 

Osobní přesah je moc důležitý. Nabídka kvalitních potravin je jedna věc, ale ta druhá, neméně podstatná, jste vy jakožto tvář vaší Skupiny, vašeho virtuálního obchodu. Příběh vždy prodává. Proto by jako jeden z prvních příspěvků měla být vaše fotka s informací, kdo jste, proč jste se rozhodli nákupy organizovat, jaká je vaše motivace a co lidem chcete nabídnout. Už jen tím se budoucím zákazníkům hodně přiblížíte a udělají si k vám osobnější vztah. 

Pořiďte hezké fotky z výdejního prostoru a ukažte lidem, jak celý proces probíhá. Popište třeba váš systém práce od příprav, závozu až přes výdej. Nechte je nakouknout „pod pokličku”. 

Pokud vám nečiní problém uveřejnění fotek dětí/rodiny, občas to udělejte. Vyfoťte je při konzumaci některého z produktů, při pomáhání s čímkoliv, co se Scuku týká. Je to milé a takové příspěvky mají vždy pozitivní odezvu. Zákazníky pobaví i domácí mazlíčci – může jít o jakékoliv vtipné foto, kdy vám práci dozoruje ležící pes nebo kočka, prostě cokoliv. 

  1. „Prodejte“ data a výsledky – počet nakupujících, počet kusů zboží, hodnoty objednávek... 

Budujte v lidech pocit, že jsou toho všeho součástí. Že nejde jen o váš byznys, který děláte pro sebe, ale jde o komunitní záležitost, prospěšnou činnost, která zpřístupňuje kvalitní potraviny všem a dělá život příjemnějším a pohodlnějším. Proto občas zveřejněte, jak si stojíte – kolik bylo v daném týdnu objednávek, v jaké celkové hodnotě. 

Vyzdvihněte, které produkty se prodávají nejvíce, udělejte žebříčky, třeba TOP 5 bestsellerů týdne. 

Po uplynutí několika nákupů udělejte statistiky např. k 10. jubilejnímu nákupu – spočítejte kolik se vypilo litrů mléko, snědlo kil jablek a brambor atd. Prostě si pohrajte s čísly a z dat vytahejte co nejvíc. Data vám rádi poskytneme, ozvěte se prosím na e-mail: organizatori@scuk.cz

Reflektujte a komentujte také, odkud jsou nakupující (město versus přespolní), zda vedou muži či ženy. Dělejte vtipná shrnutí – např. po ukončení výdeje napište post s pár hezkými fotkami produktů a dopište „Dnes bylo u výdeje 7 žen, 3 muži, 2 mimina a 1 pes“ nebo cokoliv zajímavého, co by stálo za zmínku. 

  1. „Prodejte“ produkty 

Napište zhodnocení nebo krátkou recenzi na produkty, které jste na Scuku nakoupili a ochutnali. Není nutné, aby byla za každou cenu pozitivní. Pokud Vás něco nenadchlo a nenaplnilo očekávání, buďte upřímní a klidně o tom příspěvek připravte. Začněte vy, vybídněte i ostatní ke zpětné vazbě a uvidíte, že se časem přidají. Není nic lepšího, než když zákazníci sami přidávají hodnocení produktů, testují jejich kvalitu a diskutují mezi sebou. 

Zveřejňujte fotky jídel, která jste uvařili ze surovin ze Scuku, připojte recept a postup, vybídněte i ostatní ke sdílení jejich kuchařských počinů.

  1. „Prodejte“ farmáře a dodavatele 

Sdílejte příspěvky uveřejněné ve FB skupině Inspirace pro Scukaře, nebo tvořte příspěvky vlastní – čerpejte info a fotky z webových a FB stránek dodavatelů, zveřejněte jejich příběh, vyzdvihněte v čem jsou zajímaví, přibližte je víc zákazníkům. 

Všechny dodavatele Scuku si dejte na FB do sledování, budete mít k dispozici jejich aktuální příspěvky a můžete rychle reagovat na jakékoliv novinky, přesdílet cokoliv zajímavého nebo důležitého. 

Pokud jste osobně navštívili dodavatele, např. na farmě nebo ve výrobně, udělejte z návštěvy fotoreportáž a zajímavý příspěvek je hned na světě. 

  1. „Prodejte“ své stravovací návyky, myšlenky, úvahy, životní postoje a názory 

Pokud máte na srdci a na jazyku cokoliv ke scukovým tématům jako je zdravý životní styl, pomalé nákupy, zdravá strava, lokálnost, udržitelnost, zero waste, klidně se s tím ve skupině podělte. Vyvolejte diskusi, zaujměte lidi víc než jen nakupováním, udělejte si platformu pro výměnu informací podobně založených a smýšlejících lidí. 

  1. „Prodejte“ relevantní informace a příspěvky z médií 

Sdílejte zajímavé články z médií týkající se všech výše uvedených témat 

  1. „Prodejte“ vždy aktuální dění 

Během celého roku reflektujte v příspěvcích svátky, tradice, mezinárodní dny týkající se jakýmkoliv způsobem scukových témat (např. den bez pesticidů, den půdy), ale i případné relevantní politické dění, zákony, změny atd.


Jak se vám tato odpověď líbí?


Powered by HelpDocs (opens in a new tab)